3 gode råd til jobsamtalen

Jobsamtale

For mange findes der ikke noget værre eller mere nervepirrende end at være til en jobsamtale. Så skulle det da lige være alle de mange eksaminer, de fleste har været til igennem flere år, før de er til deres første jobsamtale. Hvis du også synes jobsamtaler er yderst angstfremkaldende, så har vi nogle råd til dig, som forhåbentlig kan hjælpe. Det behøver nemlig slet ikke at være så hårdt at tage til en jobsamtale, eller for den sags skyld eksamen, hvis man forbereder sig rigtigt. At læse den her artikle må jo så være det første trin i din forberedelse, som forhåbentlig giver dig en ide om, hvad de næste par trin er.

Det første du bør vide er, at det i høj grad er det samme som at være til eksamen. Det kan måske lyde forfærdeligt, fordi du virkelig hader eksaminer, men det burde have føles lidt som en lettelse, fordi det i det mindste er noget, du har prøvet før. Ligesom til mundtlige eksaminer er noget af det vigtigste, at du er klar på hvad som helst – selvfølgelig inden for rimelighedens grænser. Du kan for eksemepl lave et mindmap over, hvad du tror, de kan ske at spørge ind til, og så fortsætter du ellers bare derfra, ligesom du har lært. Hvis samtalen starter godt, så letter det typisk på angsten, så du også kan præstere dit bedste resten af tiden.

Klæd dig på til jobbet, så de kan se, at du er gået all out og at du virkelig er interesseret i at arbejde hos dem. Mange steder vil et Tiger of Sweden jakkesæt gøre det bedste indtryk, men i nogle enkelte tilfælde er en t-shirt faktisk et bedre valg. Hvis du er i tvivl, så find nogle billeder fra arbejdspladsen og se på, hvad dine potentielt fremtidige kollegaer går klædt i, eller smut et besøg forbi, hvis det er en mulighed. Det er ikke nødvendigvis repræsentativt for, hvad der er bedst til selve jobinterviewet, men hvis alle går klædt i virkelig casual tøj på arbejdspladsen, så kan pænt casual tøj være et bedre valg end et jakkesæt. Det er dog altid sikrest at vælge jakkesættet, hvis du på nogen som helst måde er i tvivl om, om et mere casual look ville kunne betale sig.

Sidst men bestemt ikke mindst bør du være helt sikker på, at det er et job, du vil have. Hvis du ikke virkelig føler, at det her er det helt rigtige job for dig, så fremgår det tydeligt af den måde, du agerer under samtalen. Det er desuden spild af tid for både dig og din potentielle fremtidige arbejdsgiver, hvis du ikke rent faktisk ser en fremtid for dig selv i virksomheden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *